نظرسنجی سوالات متداول پرسش و پاسخ تابلو اعلانات نقشه سایت نمای اصلی
 
 
 
 
مصاحبه با خبرگزاری پانا


مدیر گروه زبان های خارجی دفتر تالیف کتب درسی با تشریح شیوه نوین آموزش زبان در مدارس اعلام کرد: آموزش زبان مدارس کشور بعد از 27 سال متحول شده و در شیوه جدید تقویت هر چهار مهارت زبانی مورد توجه قرار گرفته است.

سید بهنام علوی مقدم، در گفت و گویی در خصوص روش جدید آموزش زبان خارجی در مدارس، ابتدا به تاریخچه آموزش زبان در نظام آموزش و پرورش ایران پرداخت و گفت: آموزش زبان از 1318 هجری شمسی همراه با تالیف کتب درسی آغاز شد. پیش از انقلاب 2 سری کتاب درسی و بعد از انقلاب هم دو مجموعه کتاب زبان به کتابهای درسی اضافه شد. طی سال های1364 تا 68 کتاب هایی به نام Right Path To English وارد چرخه کتاب های درسی شد که با روش Audio Lingual طراحی شده بودند و می‌توان گفتاین کتاب‌ها 27 سال در نظام آموزش زبان ما حضور داشتند که با توجه به تغییرات گسترده عرصه آموزش زبان در دنیا مدتی طولانی بود.

Prospect شیوه نوین آموزش زبان مدارس

علوی مقدم در ادامه به تازه ترین شیوه آموزش زبان در مدارس کشور اشاره کرد و اظهار داشت: از سال 1390 بسته های آموزش زبانی را برای دوره متوسطه طراحی کردیم که در دوره متوسطه اول به نام Prospect و متوسطه دوم Vision به چرخه آموزشی ما وارد خواهند شد؛ تدریس پراسپکت 1 و 2 برای کلاس های هفتم و هشتم آغاز شده است. این بسته شامل کتاب دانش آموز، کتاب کار، کتاب راهنمای معلم، لوح فشرده صوتی دانش آموز، فلش کارت دانش آموز، لوح فشرده آموزشی معلم است که برگرفته از اصول و اهداف مندرج در اسناد بالادستی ما از جمله سند تحول بنیادین، سند چشم انداز 20 ساله و برنامه درسی ملی هستند.

توجه به هرچهار مهارت زبانی

مدیر گروه زبان های خارجی دفتر تالیف کتب درسی در ادامه به امتیازات شیوه پراسپکت در مقایسه با شیوه های قدیمی تر پرداخت و گفت: برنامه درسی ملی در قسمت آموزش زبان های خارجی چند اصل را مطرح کرده که ما دقیقا آن اصول را در کتاب های درسی پیاده کردیم. یکی از این اصول رویکرد ارتباطی خودباورانه فعال است. این اصل که یکی از اصول مطرح آموزش زبان در دنیا است می گوید:"زبان باید مبنای ارتباطی داشته باشد و آموزش زبان باید از طریق ارتباط صورت گیرد." این باعث می شود انتقادی که به آموزش و پرورش مطرح است که "دانش آموزان بعد از 6-7 سال آموزش زبان قادر به مکالمه نیستند" برطرف شود.

وی افزود: موضوع بعدی رویکرد حل مسئله است. یعنی دانش آموز به صورتی آموزش ببیند که اگر در موقعیت مورد نظر قرار گرفت بتواند از عهده کار بربیاید. مثلا رفتن به آرایشگاه، حضور در هتل، خرید کردن، و...

علوی مقدم ادامه داد: رویکرد بعدی که در برنامه درسی ملی مطرح است توجه به هرچهار مهارت زبانی است. ما در روش قبلی (Right Path To English) علیرغم توجهمان به هر چهار مهارت خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش‌دادن بیشتر تمرکزمان روی دو مهارت خواندن (Reading) و نوشتن (Writing) بود حتی از میان این دو به خواندن بیشتر از نوشتن توجه می‌شد که آن هم آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نمی گرفت؛ اما در روش Prospect به هر 4 مهارت نظر داریم و حتی درس اولمان با مهارت Speaking و Listening شروع می شود. سپس هرچه به سمت سال های بالاتر می رویم بحث خواندن و نوشتن پررنگ تر می شود، تا اینکه به هدف نهایی مان برسیم؛ یعنی مرحله ای که شخص بتواند یک مقاله علمی سطح متوسط را بخواند و هم یک مقاله علمی سطح متوسط تولید کند.
عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پایان اظهار داشت: ما امیدواریم طی 10 سال آینده بتوانیم ضعف های روش پیشین را رفع کنیم. البته شاید مدت زمان 2 ساعت در هفته برای آموزش زبان کفایت لازم را برای رسیدن به این منظور یعنی تسلط دانش آموزان به گوش دادن و صحبت کردن نداشته باشد.

منبع: خبرگزاری پانا

دفعات بازديد: 1088
تعداد بازديدكنندگان: 1071
Welcome to Foreign Languages Department