نظرسنجی سوالات متداول پرسش و پاسخ تابلو اعلانات نقشه سایت نمای اصلی
 
 
 
 
مصاحبه با رادیو گفت و گو

چهارشنبه 1394/10/23 ساعت 17:47

دکتر سید بهنام علوی مقدم با اشاره به برنامه وزارت آموزش و پرورش که از سال 1390 با رویکرد جدیدی مطرح شده و در حال انجام است، تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش در نظام جدید، برنامه های درسی را آغاز کرده که متفاوت از برنامه های پیشین است. یکی از این برنامه ها، برنامه درسی زبان های خارجی است که بر اساس اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین، سند چشم انداز ملی و سند برنامه درسی ملی، راهنمای برنامه درسی زبان های خارجی را در سال 1389 و 13990 تدوین کردیم.

وی افزود: بر اساس این برنامه درسی، ما اصول، اهداف، محتوا، روش تدریس، روش ارزشیابی و روش اشاعه برنامه و تربیت معلم را ذکر کردیم.

وی با بیان اینکه اهداف در این برنامه مشخص است، خاطر نشان شد: در این  دوره 6 ساله، ما بر اساس استانداردهای بین المللی و تعریف اسناد بالادستی، دنبال این هستیم که بر اساس استانداردهای بین المللی اتحادیه اروپا، تقریبا با توجه به مسائل بومی وفرهنگی ایران، دانش آموزان را به سطح ای وان، که در استانداردهای جهانی معروف است، برسانیم.

مدیر گروه زبان های خارجی دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش به مشکلات موجود در برنامه آموزشی زبان های خارجی پرداخت و عنوان کرد: کمبود ساعات درسی در مدارس، که در دوره متوسطه اول تنها دو ساعت به آن اختصاص پیدا کرده و کم است و از طرفی سن زبان آموزی هم بر اساس روانشناسی زبان و مباحث علمی که وجود دارد، قدری دیر است.

وی با اظهار به اینکه در برنامه درسی مورد بحث، مواد آموزشی تنها معیار ما نیست، گفت: پارامترها و عوامل مختلفی در آموزش زبان دخیل هستند از جمله  کلاس، تسلط معلم بر درس و برنامه و کلاس، ساعات کلاس، آغاز سن یادگیری، مواد کمک آموزشی که در کلاس استفاده می شود و یا مواد دیگری که می تواند به آموزش زبان کمک کند. ولی در حوزه مواد درسی و محتوا در برنامه درسی ما، به چند نکته اشاره شده است.

وی افزود: رویکرد ما برای تالیف کتاب های جدید در دوره شش ساله است، یعنی رویکرد ارتباطی و بعد توجه به هر چهار مهارت زبان و توجه به رویکرد حل مسئله و ایجاد توانایی در دانش آموزان می باشد.

علوی مقدم در پاسخ به این پرسش که بین آموزش زبان انگلیسی که مبتنی بر ادبیات فارسی هستند، چه هماهنگی ایجاد شده است، گفت: در آموزش زبان، بین زبان و ادبیات تفکیک قائل هستیم. در دوره متوسطه به خصوص در دوره متوسطه اول، آن چیزی که برای ما مهم است، زبان است و فارغ از ادبیات می باشد. زبان عمومی را در این دوره در نظر داریم و چون زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم مطرح نیست، قطعا برای ما آنچه در اولویت است یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان اول است و بعد آموزش زبان انگلیسی است.

دفعات بازديد: 2607
تعداد بازديدكنندگان: 2433
Welcome to Foreign Languages Department